Гурток “Малятко-здоров’ятко”

ПРАВИЛЬНА ПОСТАВА

Правильною чи нормальною поставою називається така поза людини, при якій вона тримає корпус і голову прямо, стоїть зі злегка опущеними і відведеними назад плечима, з підтягнутим животом. Ноги при цьому розігнуті в колінних суглобах, хода легка, груди направлені вперед.

Людина з неправильною поставою сутулиться, стоїть чи ходить на напівзігнутих ногах, випинає вперед живіт, опускає плечі й голову вниз. Викривлення постави у дітей може призвести до хронічної сутулості, сколіозу чи неправильного розвитку опорно-рухового апарату при подальшому розвитку малюка чи підлітка.

Формування хребта людини починається з раннього дитинства. Спочатку формується шийний лордоз (вигин хребта спереду), пов’язаний з появою навички утримувати голову прямо. Коли дитина починає сидіти, відбувається формування грудного кіфозу (вигин ззаду), а з початком ходіння утворюються поперековий лордоз і крижовий кіфоз. Остаточно всі фізіологічні вигини хребта формуються до 8 року життя. Тому дуже важливо ще в ранньому дитинстві звертати увагу на поставу дитини і слідкувати за її правильним формуванням. Профілактика порушень постави у дітей допоможе вашій дитині правильно сформувати хребет і не допустити таких захворювань як сутулість, сколіоз та ін. Якщо викривлення хребта все-таки було виявлено, рекомендуємо негайно звернутися до лікаря-ортопеда.

Різноманітні порушення постави у дітей дуже часто зустрічаються в дошкільному і шкільному віці. За невтішною статистикою число таких дітей досягає 30-60%. А викривлення постави у дітей – це не тільки естетична проблема: від стану хребта залежить подальший гармонійний розвиток дитини, її здоров’я і майбутнє. . Викривлення положення спини у дітей може призвести і до швидкої втомлюваності дитини в школі чи в дитячому садочку, болів у спині та інших несприятливих симптомів, пов’язаних з порушенням постави у дітей дошкільного і шкільного віку.

КОМПЛЕКС ВПРАВ №1

І. Вправи з початкового положення лежачи на животі

  1. «Крокодил». Спираючись на долоні зігнутих рук, поступово підніміть Трудну клітку й голову доверху, прогинаючись у шийному і грудному відділах хребта, одночасно потягніться вперед. Пізніше опустіть голову на руки, розслабтеся. Дихання довільне.
  2. «Рибка». Руки підтягніть доверху і вперед, прогніться у грудному й поперековому відділі хребта, напружуючи м’язи спини, одночасно випряміть і підніміть прямо ноги. Дихання довільне.

II. Вправи з початкового положення на спині

  1. «Плавання». Розвести руки в сторону й доверху, ковзаючи ними по килиму (вдих), а потім повертати їх у початкове положення вздовж тулуба (видих).
  2. Почергове згинання і піднімання ніг. Дихання довільне.

КОМПЛЕКС ВПРАВ №2

Вправа 1. «Їдемо на велосипеді». Дитина лежачи на спині «крутить» у повітрі уявні педалі велосипеда, вперед і назад.

Вправа 2. «Ріжемо ножицями». Дитина лежачи на спині робить махи прямими ногами горизонтально, при цьому схрещуючи ноги.

Вправа 3. «Колобок покотився». Дитина, сидячи на килимку, підтягує до себе ноги, зігнуті в колінах, обхоплює їх руками і починає «гойдатися» на спині, щоразу намагаючись повернутися в положення сидячи.

Вправа 4. «Міст над дорогою». Дитина лежить на спині, ноги зігнуті в колінах, ступні стоять на підлозі, руки лежать уздовж тулуба. Дитина відриває таз від підлоги і вигинається, намагаючись підняти таз якомога вище, в такому положенні залишається 5 секунд і лягає.

Вправа 5. «Акробат в цирку». Дитина лежить на спині, руки вздовж тулуба, піднімає прямі ноги і намагається торкнутися носками підлоги у себе за головою.

Вправа 6. «Кошеня». Дитина стоїть на четвереньках, прогинає спину вниз, піднімаючи голову вгору, потім прогинає спину вгору, опускаючи голову вниз.

Вправа 7. «Візочок». Дитина стоїть на четвереньках, ви берете його за щиколотки ніг і «водите» по кімнаті, а він перебирає руками по підлозі.

Вправа 8. «Кошик для ягід». Дитина лежить на животі, бере руками себе за щиколотки ніг і тягнеться, як можна вище, утворюючи велику корзину.

Вправа 9. «Плавець». Дитина, лежачи на животі, робить махи прямими руками і ногами в повітрі, імітуючи плавання.

Вправа 10. «Пружинка». Дитина, лежачи на животі, відриває від підлоги прямі руки і ноги і так завмирає в повітрі на кілька секунд.

Вправа 11. «Човник».  Дитина, лежачи на животі, відриває від підлоги прямі руки і ноги і залишається в такому положенні якомога довше. Час виконання цього дуже корисного вправи, збільшуйте поступово до декількох хвилин (у цей час дитина не повинна торкатися руками або ногами підлоги).

ПРОФІЛАКТИЧНІ ЗАХОДИ

ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПЛОСКОСТОПОСТІ

Плоскостопість розглядається як порушення функцій стопи, яке зовні проявляється в опущенні склепінь стопи, що викликано ослабленням м’язів і розтягуванням її зв’язок. Стопа є опорою, фундаментом тіла, тому природно, що порушення цього фундаменту обов’язково відбивається на формуванні підростаючого організму. Зміна форми стопи змінює положення тазу, хребта. Це негативно впливає на їх функції і, отже, на поставу і загальний стан дитини. Недостатній розвиток м’язів і зв’язок стоп несприятливо позначається на розвитку багатьох рухів у дітей, призводить до зниження рухової активності і може стати серйозною перешкодою до занять багатьма видами спорту.

Для того щоб визначити, чи є у дитини плоскостопість, проведемо невеликий тест. Візьміть чистий аркуш паперу, покладіть його на підлогу. Тепер намажте ступні будь-яким жирним кремом і поставте дитину на цей лист. На папері залишиться чіткий відбиток стопи. Візьміть олівець і проведіть лінію, з’єднавши краї підошовного поглиблення. Потім перпендикулярно до неї намалюйте пряму, що перетинає поглиблення стопи в найвужчому місці. Якщо відбиток її вузької частини займає не більше однієї третини лінії, що з’єднує краї підошовного поглиблення, – стопа нормальна. Якщо досягає середини лінії – у дитини плоскостопість і вам не слід відтягувати візит до лікаря.

У дошкільному віці стопа знаходиться в стадії інтенсивного розвитку, її формування ще не завершено, тому будь-які несприятливі зовнішні впливи можуть призводити до виникнення тих чи інших відхилень. Разом з тим в цьому віковому періоді організм відрізняється великою пластичністю, тому можна порівняно легко призупинити розвиток плоскостопості або виправити його шляхом зміцнення м’язів і зв’язок стопи.

Для того щоб м’язи розвивалися і зміцнювалися, їм потрібно давати навантаження. Щоденна гімнастика, сприяє зміцненню м’язів стопи. Робити простий комплекс вправ необхідно кілька разів на день.

КОМПЛЕКС ВПРАВ №1

  1. Розминка. Дитина кілька хвилин ходить по кімнаті то на п’ятах, то на носочках. Спочатку повільно, поступово збільшуючи темп.
  2. Малюк сидить на стільці і поперемінно згинає і розгинає пальці на ногах і обертає ступнями.
  3. Покласти на підлогу тонкий аркуш паперу або стару газету. Нехай малюк гарненько помне її босими ніжками, а потім пальцями ноги підніме з підлоги.
  4. Навчити малюка за допомогою ніг піднімати з підлоги предмети різних розмірів: олівці, гумові іграшки, деталі конструктора. Починати потрібно з великих предметів і поступово переходити до зовсім маленьким. Спочатку дитина може виконувати цю вправу, сидячи на стільці, одночасно двома ногами. Потім поступово ускладнювати завдання – нехай піднімає предмети, стоячи, пальцями однієї ноги.
  5. Покласти на підлогу м’яч і попросити дитину покатати його спочатку однією ногою, а потім інший. Стежити, щоб дитина вчилася м’язами стопи утримувати м’яч на одному місці. Для цього на підлозі можна крейдою накреслити коло або обмежити простір обручем, за який м’яч не повинен викочуватися. Бажано при виконанні цієї вправи чергувати м’ячики різної форми (від зовсім маленьких кульок до великих надувних м’ячів).
  6. Навчити малюка підошвою однієї ноги погладить гомілку іншої ноги (від низу до верху, і навпаки.

КОМПЛЕКС ВПРАВ №2

Вправи в русi:

  1. Хода навшпиньки.
  2. Хода на зовнiшнiх сторнах стоп.
  3. Хода у положеннi носки всередину, п’яти назовнi.
  4. Хода у положеннi носки всередину, п’яти назовнi, з почерговим пiдняттям навшпиньки.
  5. Хода на носках на напiвзiгнутих ногах.
  6. Хода на носках з високим пiднiманяям колiн.
  7. Хода по ребристiй дошці, по канату, по доріжці здоров’я (каштани, пластикові корки) .

КОМПЛЕКС ВПРАВ №3

Вправи з вихідного положення стоячи:

  1. Стопи паралельнi, на вiдстанi ширини стопи, руки на пояс. Пiднiматися на носках одночасно та почергово. Перекат з п’яти навшпиньки та навпаки.
  2. Стопи паралельнi. Перекат на зовнiшнi межi стопи та навпаки. Носки разом, п’яти вбiк. Напiвприсiдання та присiдання у поєднаннi з рухами рук вперед.
  3. Стопи паралельнi, руки на пояс. Почергове пiднiмання п’ят.

Важливо!

Деформація стопи піддається успішної коригуванню у дітей до 13 років, поки звід ноги повністю не сформований.

Гімнастика для профілактики у дітей раннього та дошкільного віку спрямована на зміцнення м’язів, зв’язок стоп і гомілки. Вправи також благотворно впливають на загальне зміцнення організму дитини.

© Заклад дошкільної освіти № 12 "Золота Рибка" м. Ковеля